گروه آموزشی نگارگری شهرستانهای تهران

۱۰ مطلب در دی ۱۳۸۹ ثبت شده است

 

ردیف

متن سوال

بارم

 

1

کدام گزینه در ریشه یابی واژه ختایی صحیح تر است؟

الف) منسوب به خطا  به معنی اشتباه         

ب) ختا شهری در ترکستان

ج) ختا به معنی گل و ریحان                    

د) ب و ج صحیح است.

2

 

2

آثار بدست آمده از تخت جمشید بیشتر شامل چه نوع اشایی است؟

الف) اشیای سفالی           ب) اشیای فلزی             

ج) اشیای سنگی        د) هر سه                   

2

 

3

نقوش بدست آمده امده از لرستان با نقوش کدام تمدن شباهت دارد؟

الف) زیویه              ب) خوروین            

ج) شوش                 د)سیلک

2

 

4

اوج استفاده از نقوش در هنر فرش، پارچه بافی، و فلزکاری دوره ............... است.

الف)بغداد                 ب) صفوی                  

ج) ساسانی        د)تیموری

2

 

5

در دوره ایلخانان این نقش وارد هنر ایران شد؟

الف)برگ                  ب) اژدها               

ج)گل و مرغ        د)ابر

2

 

6

تداوم نقوش ساسانی به وضوح در هنر دوره ..................... دیده می شود.

الف)اشکانی                  ب) هخامنشی                

ج) اسلامی        د) هیچ کدام

2

 

7

نام دیگر گل عباسی کوچک چیست؟

الف) پروانه‌ای                     ب) لاله ای                 

ج) ناری                     د)افشان

2

 

8

به فضاهای ................ شکل در متن ، لچک گویند

الف) مثلث 

ب) دایره شکل به شکل خورشید                       

ج) زایده بالای ترنج                     د)قرینه

2

 

9

طراحی کدام نوع اسلیمی از متفاوت از سایر اسلیمی ها است؟

الف)خرطومی              ب) پیچک                  

ج) دهان اژدری             د) ماری

2

 

10

نام دیگر سربند .............. «بته جقه ای» است

الف) لوزی                      ب) صنوبری                    

ج) لاله ای                      د)مثلثی

2

 

11

کدام نوع از اسلیمی در انشعاب بند به صورت یک اسلیمی جذاب و کاملا تزئینی در می آید؟

الف)خرطومی                ب) پیچک                  

ج) دهان اژدری              د) ماری

2

 

12

از ترکیب ............. لچک، یک ترنج بدست می آید.

الف)یک                ب) دو              

ج) چهار                د)هشت

2

 

13

فرش پازیریک متعلق به کدام تمدن است؟

الف) ساسانیان              ب) یونان                                  ج) اشکانیان                   د)هخامنشیان

2

 

14

قدیمی ترین نقوش بدست آمده روی سفالینه ها در چه منطقه ای بدست آمده است؟

الف) خراسان                         ب) تهران                     

ج) شوش و سیلک                د) مازندران

2

 

15

این اسلیمی ضخیم و تو خالی بوده و داخل آن با نقوش ختایی پر شده است.

الف) اسلیمی گل دار             ب) اسلیمی تو خالی      

ج) اسلیمی دهان اژدری          د) هیچکدام

2

 

16

عامل رویش، اتصال، و ترکیب بندی گلها و برگها کدام است؟

الف) حاشیه               ب) بند                 

ج) سربند                       د) ب و ج

2

 

17

واگیره از چند برگردان تشکیل شده است؟

الف) 3                            ب) 2                      

ج) 4                           د) 1

2

 

18

در طراحی بند کدام روش استفاده نمی شود؟

الف) طراحی با نخ و قرقره      ب) طراحی با پرگار         

ج) طراحی با دست               د) طراحی با نقاله

2

 

19

سرترنج بیشتر در چه کادرهایی استفاده می شود؟

الف) کادر بیضی    ب) کادر مستطیل                                ج) الف و ب            د) دایره

2

 

20

نقوش اسلیمی خلاصه شده چه اشکالی هستند؟

 الف)عاج فیل                 ب) دهان باز اژدها               

ج) گل شاه عباسی        د) الف و ب

2

 

21

خط کوفی در ترکیب با نقوش گردان به چه خط کوفی مربوط است؟

الف)ساده       ب) درختی        ج) تزئینی       د) پیچک دار

2

 

22

برای ایجاد ظرافت و زیبایی در طراحی .... از دندانه استفاده می شود.

الف) بند                      ب) برگ                 

ج) گل پنج پر                د) هر سه

2

 

23

نام دیگر قرینه سرهم سوار چیست؟

الف)دورانی              ب) انتقالی                

ج) انعکاسی             د) مرکب

2

 

24

استفاده بر گ بزرگ در کدام قسمت از زیبایی کار می کاهد؟

الف) در سربندهای اصلی       ب) در سربندهای فرعی           ج) در وسط بند                      د) ج و ب        

2

 

25

به جایی که در آن متن و حاشیه ترکیب می شوند چه می گویند؟

الف)قاب                 ب) زمینه                   

ج) کادر                   د) الف و ج

2

 

26

به طرح مرکزی متن که به شکل دایره است ................. می گویند.

الف)قاب                 ب) ترنج                   

ج) شمسه              د) لچک

2

 

27

اسلیمی دهان اژدری بر اساس ....................... طراحی شده است.

الف) دهان باز اژدها                  ب) دهان باز تمساح             

ج) مورد ب و الف صحیح است      د) هیچکدام

2

 

28

نقشی که برای اتصال، استحکام، پوشاندن بندهای اسلیمی و نقطه شروع و انشعاب و تقارن به کار می رود ............نام دارد.

الف) بند                              ب) سربند                

ج) سر اسلیمی                  د) زائده

2

 

29

کدام بخش بند از مبدا اصلی شروع می شود؟

الف) ساقه اصلی            ب) ساقه فرعی                

ج) ساقه انشعابی           د) الف و ب

2

 

30

جهت حرکت برگ بزرگ چگونه است؟

الف) موافق قوس و جهت گردش بند                       

ب) مخالف قوس و جهت گردش بند                       

ج) الف و ب                                                      

د) در هر جهت دلخواه می توانیم آنرا رسم کنیم                       

2

31- نقوش بدست آمده از سیلک چه ویژگی دارند؟

4

32- غنچه از چه قسمتهایی تشکیل می شود؟

3

33- انواع غنچه  گل پنج پر را نام ببرید؟

3

34- انواع لچک را نام ببرید:

3

35- سربند در کدام قسمتها بکار می رود؟

3

36- نقش گل و مرغ چه نقشی است و در کدام دوره پدید آمد؟

3

37- انواع اسلیمی را نام ببرید؟

5

38- اَشکالی کلی طراحی بند را نام ببرید؟

3

39- آثار بدست آمده از سیلک دارای چه ویژگیهایی است؟

3

40- شمسه را تعریف کنید:

2

41- قرینه دورانی را توضیح دهید:

3

42-  توسازی اسلیمی چه کاربردی دارد؟

3

43 – دو نوع گل عباسی را نام ببرید؟

2

 آزاده سفیدگران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

 

ردیف

متن سوال

بارم

 

1

کدام گزینه در ریشه یابی واژه ختایی صحیح تر است؟

الف) منسوب به خطا  به معنی اشتباه         

ب) ختا شهری در ترکستان

ج) ختا به معنی گل و ریحان                    

د) ب و ج صحیح است.

2

 

2

آثار بدست آمده از تخت جمشید بیشتر شامل چه نوع اشایی است؟

الف) اشیای سفالی           ب) اشیای فلزی             

ج) اشیای سنگی        د) هر سه                   

2

 

3

نقوش بدست آمده امده از لرستان با نقوش کدام تمدن شباهت دارد؟

الف) زیویه              ب) خوروین            

ج) شوش                 د)سیلک

2

 

4

اوج استفاده از نقوش در هنر فرش، پارچه بافی، و فلزکاری دوره ............... است.

الف)بغداد                 ب) صفوی                  

ج) ساسانی        د)تیموری

2

 

5

در دوره ایلخانان این نقش وارد هنر ایران شد؟

الف)برگ                  ب) اژدها               

ج)گل و مرغ        د)ابر

2

 

6

تداوم نقوش ساسانی به وضوح در هنر دوره ..................... دیده می شود.

الف)اشکانی                  ب) هخامنشی                

ج) اسلامی        د) هیچ کدام

2

 

7

نام دیگر گل عباسی کوچک چیست؟

الف) پروانه‌ای                     ب) لاله ای                 

ج) ناری                     د)افشان

2

 

8

به فضاهای ................ شکل در متن ، لچک گویند

الف) مثلث 

ب) دایره شکل به شکل خورشید                       

ج) زایده بالای ترنج                     د)قرینه

2

 

9

طراحی کدام نوع اسلیمی از متفاوت از سایر اسلیمی ها است؟

الف)خرطومی              ب) پیچک                  

ج) دهان اژدری             د) ماری

2

 

10

نام دیگر سربند .............. «بته جقه ای» است

الف) لوزی                      ب) صنوبری                    

ج) لاله ای                      د)مثلثی

2

 

11

کدام نوع از اسلیمی در انشعاب بند به صورت یک اسلیمی جذاب و کاملا تزئینی در می آید؟

الف)خرطومی                ب) پیچک                  

ج) دهان اژدری              د) ماری

2

 

12

از ترکیب ............. لچک، یک ترنج بدست می آید.

الف)یک                ب) دو              

ج) چهار                د)هشت

2

 

13

فرش پازیریک متعلق به کدام تمدن است؟

الف) ساسانیان              ب) یونان                                  ج) اشکانیان                   د)هخامنشیان

2

 

14

قدیمی ترین نقوش بدست آمده روی سفالینه ها در چه منطقه ای بدست آمده است؟

الف) خراسان                         ب) تهران                     

ج) شوش و سیلک                د) مازندران

2

 

15

این اسلیمی ضخیم و تو خالی بوده و داخل آن با نقوش ختایی پر شده است.

الف) اسلیمی گل دار             ب) اسلیمی تو خالی      

ج) اسلیمی دهان اژدری          د) هیچکدام

2

 

16

عامل رویش، اتصال، و ترکیب بندی گلها و برگها کدام است؟

الف) حاشیه               ب) بند                 

ج) سربند                       د) ب و ج

2

 

17

واگیره از چند برگردان تشکیل شده است؟

الف) 3                            ب) 2                      

ج) 4                           د) 1

2

 

18

در طراحی بند کدام روش استفاده نمی شود؟

الف) طراحی با نخ و قرقره      ب) طراحی با پرگار         

ج) طراحی با دست               د) طراحی با نقاله

2

 

19

سرترنج بیشتر در چه کادرهایی استفاده می شود؟

الف) کادر بیضی    ب) کادر مستطیل                                ج) الف و ب            د) دایره

2

 

20

نقوش اسلیمی خلاصه شده چه اشکالی هستند؟

 الف)عاج فیل                 ب) دهان باز اژدها               

ج) گل شاه عباسی        د) الف و ب

2

 

21

خط کوفی در ترکیب با نقوش گردان به چه خط کوفی مربوط است؟

الف)ساده       ب) درختی        ج) تزئینی       د) پیچک دار

2

 

22

برای ایجاد ظرافت و زیبایی در طراحی .... از دندانه استفاده می شود.

الف) بند                      ب) برگ                 

ج) گل پنج پر                د) هر سه

2

 

23

نام دیگر قرینه سرهم سوار چیست؟

الف)دورانی              ب) انتقالی                

ج) انعکاسی             د) مرکب

2

 

24

استفاده بر گ بزرگ در کدام قسمت از زیبایی کار می کاهد؟

الف) در سربندهای اصلی       ب) در سربندهای فرعی           ج) در وسط بند                      د) ج و ب        

2

 

25

به جایی که در آن متن و حاشیه ترکیب می شوند چه می گویند؟

الف)قاب                 ب) زمینه                   

ج) کادر                   د) الف و ج

2

 

26

به طرح مرکزی متن که به شکل دایره است ................. می گویند.

الف)قاب                 ب) ترنج                   

ج) شمسه              د) لچک

2

 

27

اسلیمی دهان اژدری بر اساس ....................... طراحی شده است.

الف) دهان باز اژدها                  ب) دهان باز تمساح             

ج) مورد ب و الف صحیح است      د) هیچکدام

2

 

28

نقشی که برای اتصال، استحکام، پوشاندن بندهای اسلیمی و نقطه شروع و انشعاب و تقارن به کار می رود ............نام دارد.

الف) بند                              ب) سربند                

ج) سر اسلیمی                  د) زائده

2

 

29

کدام بخش بند از مبدا اصلی شروع می شود؟

الف) ساقه اصلی            ب) ساقه فرعی                

ج) ساقه انشعابی           د) الف و ب

2

 

30

جهت حرکت برگ بزرگ چگونه است؟

الف) موافق قوس و جهت گردش بند                       

ب) مخالف قوس و جهت گردش بند                       

ج) الف و ب                                                      

د) در هر جهت دلخواه می توانیم آنرا رسم کنیم                       

2

31- نقوش بدست آمده از سیلک چه ویژگی دارند؟

4

32- غنچه از چه قسمتهایی تشکیل می شود؟

3

33- انواع غنچه  گل پنج پر را نام ببرید؟

3

34- انواع لچک را نام ببرید:

3

35- سربند در کدام قسمتها بکار می رود؟

3

36- نقش گل و مرغ چه نقشی است و در کدام دوره پدید آمد؟

3

37- انواع اسلیمی را نام ببرید؟

5

38- اَشکالی کلی طراحی بند را نام ببرید؟

3

39- آثار بدست آمده از سیلک دارای چه ویژگیهایی است؟

3

40- شمسه را تعریف کنید:

2

41- قرینه دورانی را توضیح دهید:

3

42-  توسازی اسلیمی چه کاربردی دارد؟

3

43 – دو نوع گل عباسی را نام ببرید؟

2

 آزاده سفیدگران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

1-     اولین قومی که تاثیرگذار تمدن های دیگر شد تمدن............. بود که چهارهزار سال ق م در بین النهرین می زیستند.(2)

       الف:سومر          ب: آکد               ج: بابل

2-     در معماری سومریان از چه مصالحی استفاده می شود؟(2)

الف:  آجر وخشت                ب: سنگ         ج: کچ     

3-     هنر پیکر تراشی از کدام تمدن به آشوریان رسید؟ (2)

                 الف: سومر        ب: بابل          ج: آکد

4-     آنالیز یا تجزیه برای ...................و.....................به کار می رود. (2)

الف: ساده کردن و کالبد شکافی          ب: آشکار کردن ساختمان بندی و تشخیص سایه روشن            ج: کالبد شکافی و تشخیص عناصر بنیانی و ساختمان بندی آن

5-     کلیشه به معنای ................. می باشد. (2)

الف: قالب                ب: اسکلت بندی            ج: فرم

6-     گالری نقوش هنری دوره هخامنشی ..................می باشد. (2)

الف: تیسفون            ب: تخت جمشید           ج: شوش

7-     شاخص ترین عنصر هنر ساسانی ....................و....................است. (2)

الف: نگاره های غیر متقارن و نقوش هندسی            ب: نگاره های متقارن و نقوش هندسی         ج: نگاره های متقارن و نقوش تزئینی

8-     لبه برگ ها از لحاظ فرم ظاهری به دو گروه ...............و.............تقسیم می شوند. (2)

9-     نحوه گل آذینی به دو صورت ................و.................در طبیعت وجود دارد. (2)

10- آنالیز طرح با هدف ..................و..................و...................انجام می گیرد. (2)

11- کلیشه می تواند بنا بر عملکرد و نوع بکارگیری طرحش به صورت ....................یا..................ساخته شود. (2)

12- هر گاه دو بته که هم اندازه باشند و از طرف سر به هم نزدیک شوند و سر در گریبان داشته باشند به آن بته جقه...................می گویند. (2)

13- به نقش گلدانی که در دو طرف آن به جای دسته گلدان نقش پرنده کار شده باشد ......................می گویند. (2)

14- نقوشی که فضای بالای گلدان را پوشش می دهند به دو صورت ................و.................می باشند. (2)

15- در معماری وپیکره سازی اساس توجه و اسلوب کار هنرمندان ایجاد .................و..............و..............است. (2)

16- در هنر یونانی نفوذ تمدن ................دیده میشود. (2)

17- اوج گل وبوته سازی در عهده ............بوده است. (2)

18- اولین مکتب در دوره اسلامی ..............بود. (2)

19- از مشهورترین نقاشان عصر صفوی .............و............... را می توان نام برد . (2)

20- در طراحی یک اثر، یک اصل کلی است که همیشه طرح را باید از ..............به.................طراحی نمود. (2)

21- در معماری سنگی یونان.............عنصر اصلی شمرده می شد. (2)

22- ویژگی هنر مصر چیست؟ (3)

23- ویژگی های نقش بر جسته های کاخ تخت جمشید چیست ؟ (3)

24- در دوران ساسانی کدام صنعت به اوج کمال رسید؟ (3)

25- نقش مایه ابرچینی را توضیح دهید و بیان کنید در کدام زمان وارد ایران شد؟ (3)

26- گل نیلوفر آبی نماد چیست؟ (3)

27- در فرهنگ معین اژدها به چه معناست؟ (3)

28- چه نقوشی را فرنگی می نامیم؟ (3)

29- حسن و برتری کلیشه سیلک چیست؟ (3)

30- بته جقه مادر و بچه چگونه بته جقه ای است؟ (3)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

1-     اولین قومی که تاثیرگذار تمدن های دیگر شد تمدن............. بود که چهارهزار سال ق م در بین النهرین می زیستند.(2)

       الف:سومر          ب: آکد               ج: بابل

2-     در معماری سومریان از چه مصالحی استفاده می شود؟(2)

الف:  آجر وخشت                ب: سنگ         ج: کچ     

3-     هنر پیکر تراشی از کدام تمدن به آشوریان رسید؟ (2)

                 الف: سومر        ب: بابل          ج: آکد

4-     آنالیز یا تجزیه برای ...................و.....................به کار می رود. (2)

الف: ساده کردن و کالبد شکافی          ب: آشکار کردن ساختمان بندی و تشخیص سایه روشن            ج: کالبد شکافی و تشخیص عناصر بنیانی و ساختمان بندی آن

5-     کلیشه به معنای ................. می باشد. (2)

الف: قالب                ب: اسکلت بندی            ج: فرم

6-     گالری نقوش هنری دوره هخامنشی ..................می باشد. (2)

الف: تیسفون            ب: تخت جمشید           ج: شوش

7-     شاخص ترین عنصر هنر ساسانی ....................و....................است. (2)

الف: نگاره های غیر متقارن و نقوش هندسی            ب: نگاره های متقارن و نقوش هندسی         ج: نگاره های متقارن و نقوش تزئینی

8-     لبه برگ ها از لحاظ فرم ظاهری به دو گروه ...............و.............تقسیم می شوند. (2)

9-     نحوه گل آذینی به دو صورت ................و.................در طبیعت وجود دارد. (2)

10- آنالیز طرح با هدف ..................و..................و...................انجام می گیرد. (2)

11- کلیشه می تواند بنا بر عملکرد و نوع بکارگیری طرحش به صورت ....................یا..................ساخته شود. (2)

12- هر گاه دو بته که هم اندازه باشند و از طرف سر به هم نزدیک شوند و سر در گریبان داشته باشند به آن بته جقه...................می گویند. (2)

13- به نقش گلدانی که در دو طرف آن به جای دسته گلدان نقش پرنده کار شده باشد ......................می گویند. (2)

14- نقوشی که فضای بالای گلدان را پوشش می دهند به دو صورت ................و.................می باشند. (2)

15- در معماری وپیکره سازی اساس توجه و اسلوب کار هنرمندان ایجاد .................و..............و..............است. (2)

16- در هنر یونانی نفوذ تمدن ................دیده میشود. (2)

17- اوج گل وبوته سازی در عهده ............بوده است. (2)

18- اولین مکتب در دوره اسلامی ..............بود. (2)

19- از مشهورترین نقاشان عصر صفوی .............و............... را می توان نام برد . (2)

20- در طراحی یک اثر، یک اصل کلی است که همیشه طرح را باید از ..............به.................طراحی نمود. (2)

21- در معماری سنگی یونان.............عنصر اصلی شمرده می شد. (2)

22- ویژگی هنر مصر چیست؟ (3)

23- ویژگی های نقش بر جسته های کاخ تخت جمشید چیست ؟ (3)

24- در دوران ساسانی کدام صنعت به اوج کمال رسید؟ (3)

25- نقش مایه ابرچینی را توضیح دهید و بیان کنید در کدام زمان وارد ایران شد؟ (3)

26- گل نیلوفر آبی نماد چیست؟ (3)

27- در فرهنگ معین اژدها به چه معناست؟ (3)

28- چه نقوشی را فرنگی می نامیم؟ (3)

29- حسن و برتری کلیشه سیلک چیست؟ (3)

30- بته جقه مادر و بچه چگونه بته جقه ای است؟ (3)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

1.      نقشی بر سقف و دیواره غارهابا چه موادی انجام می شد؟

الف)دوده ذغال با سوخته استخوان مخلوط با پیه جانوران        ب)ریزه های کانی         ج)گل اخرا و خاک سرخ

د)همه موارد

2. از دوره مس و سنگ تمدن هایی مانند ...............در خوزستان و تمدن ..............در کاشان و تمدن............در دامغان را می توان نام برد.

3.جام زرین حسنلو مربوط به کدام تمدن است؟

الف)تمدن لرستان             ب) تمدن مانایی            ج)تمدن سیلک                   د) هیچکدام

4. دوره مفرغ با به کارگیری دو فلز.............و...............آغاز شد.

5. برجسته ترین آثار باقی مانده از هخامنشیان چیست؟

الف) جام سفالین شوش     ب)گردنبند هلالی           ج)ساغر زرین      د)تخت جمشید

6. کدام گزینه غلط است؟

الف)در دوره اسلامی نقوش انسانی و حیوانی بسط و توسعه زیادی یافت.

ب)در دوران اسلامی نقوش تجریدی و گیاهی بسط و توسعه زیادی یافت.

ج)دوره صفوی دوره اعتلا و تحول هنر در ایران است.

د) در زمان قاجار شاهد کم رنگ شدن اصالت در نقوش سنتی هستیم.

7. اسفنکس ها چه موجوداتی هستند؟

الف)واقعی      ب)افسانه ای              ج)موجوداتی تلفیقی از چند موجود               د)ب و ج صحیح است

8. قدیمی ترین نقوش صخره ای مربوط به غارهای ...............و.............در لرستان است.

9. بشقاب آلب ارستان مربوط به چه دورهای است و چه نقشی دارد؟

الف)دوره قبل از اسلام-نقش هندسی                               ب)دوره اسلامی –نقش بز

ج)دوره پارینه سنگی-نقش هندسی                                 د)دوره هخامنشی- نقش بز بالدار

10)تفاوت سم اسب وآهو در چیست؟

الف)سم اسب گرد وسم آهو شکاف دار است                 ب)سم اسب شکاف دار و سم آهو گرد است

ج)تفاوتی ندارند                                                د)هر دو سم شکاف دار دارند

11. کدام گزینه نقش تعادلی در شکار را برای گربه سانان دارد؟

الف) گوش ها            ب)دم                  ج)سبیل                    د)همه موارد

12.شغال جزء کدام دسته از جانوران است؟

الف) گربه سانان     ب)سگ سانان               ج)حیوانات اهلی            د)ب و ج

13. در طراحی این حیوان دماغ و پوزه کوچک و نوک تیز، چشم ها مورب، گوش ها بزرگ و نوک تیز و پاهای کوتاه را باید در نظر گرفت.

الف)گربه                     ب)یوزپلنگ              ج)روباه                       د)سگ

14. ا‍‍‍‍ژدها و سیمرغ از چه زمانی در آثار سنتی ایران هویدا شد؟

الف)مغول                  ب) قبل از اسلام            ج)بعد از اسلام             د)صفویه

15. کدام گزینه هو معنی اسکیس است؟

الف) اتود                 ب)پیش طرح                  ج)آنالیز                   د)الف و ب

16. سایه پشت سوژه چه نقشی در طرح دارد؟

الف)تمرکز یا عدم تمرکز دید              ب)برجسته نمایی             ج)کمک به تکمیل کادر            د)همه موارد

17. اسکیس در چند مرحله انجام می شود و زمان هر یک چه قدر است؟

الف )یک مرحله 3 دقیقه ای                             ب)2مرحله- اولی 3 و دومی 7 دقیقه  

ج)دو مرحله – اولی 7 و دومی 3 دقیقه              

18. طرح خلاصه شده را به فرم های هندسی یا خطی جهت تسریع و ساده کردن طراحی تبدیل می کنیم ، به چه معنی است؟

الف) پرسپکتیو         ب)قلم گیری                ج)آنالیز                  د) اسکیس

19 . در طراحی یک اثر همیشه طرح را باید از..............به ................طراحی نمود.

الف)کلی به جزئی             ب)جزئی به کلی                  ج)فضای منفی به مثبت          د)همه موارد

20. آنالیز طرح با چه هدفی انجام می گیرد؟

الف) بهتر دیدن           ب)بهتر تجزیه کردن               ج)بهتر طراحی کردن             د) همه موارد

21. قمری و کرکس هر کدام جزو کدام گروه از پرندگان هستند؟

الف)شکاری –دانه خوار         ب)دانه خوار –شکاری            ج)اهلی – وحشی          د)وحشی – اهلی

22. توجه به تناسبات اندامی انسانی و حیوانی از چه زمانی به صورت علمی مطرح می شود؟

الف)قرن 15 میلادی             ب)رنسانس                 ج)معاصر                  د)الف و ب صحیح است

23. خط پهن...............خط نازک است.

الف)سبکتر                       ب) هم وزن                 ج)سنگینتر                   د)نامنظم تر

24. سایه ای که بر خود موضوع یا مدل دیده می شود................نام دارد.

الف)سایه خودی               ب)سایه افتان            

25. نشان دادن نوع جنسیت و تار و پود و پوشش هر سو‍ژه ای را .................گویند.

الف) کادر                ب)ترکیب بندی               ج)قلم گیری                     د)بافت

26. هر کدام از موضوعات زیر با چه نوع کادری نشان داده می شود؟

گل آرایی – تذهیب

الف)مستطیل – مربع                ب)بیضی – دایره

27. عوامل بصری ایستا، کادر...............می طلبد.

الف)افقی              ب)عمودی              ج)مربع                  د)دایره

28. مرکب کردن و از چند جزء کل جدیدی ساختن را ................می نامند.

الف)کمپوزیسیون         ب)آنالیز                ج)ترکیب بندی             د)الف و ج

29. اصول ترکیب بندی کدام است؟

الف)ریتم                ب)کادر                  ج)تعادل و توازن             د)همه موارد

30. اسپیرال یعنی:

الف)حرکت های مارپیچ            ب)حرکت دورانی              ج)حرکت خطی            د)الف و ب

31. رنگ طلایی و نقره ای از زما ن......................در آثار هنر ایران راه یافت.

الف)مغول                 ب)مانی                     ج)ساسانیان                    د)ب وج

32. هنر ................هنری است که نقش جانوران در تزئین نقوش وارد شده است.

الف)تذهیب                ب)قلم گیری                 ج)تشعیر                   د)فرنگی

 

                                                                                   
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

1.      نقشی بر سقف و دیواره غارهابا چه موادی انجام می شد؟

الف)دوده ذغال با سوخته استخوان مخلوط با پیه جانوران        ب)ریزه های کانی         ج)گل اخرا و خاک سرخ

د)همه موارد

2. از دوره مس و سنگ تمدن هایی مانند ...............در خوزستان و تمدن ..............در کاشان و تمدن............در دامغان را می توان نام برد.

3.جام زرین حسنلو مربوط به کدام تمدن است؟

الف)تمدن لرستان             ب) تمدن مانایی            ج)تمدن سیلک                   د) هیچکدام

4. دوره مفرغ با به کارگیری دو فلز.............و...............آغاز شد.

5. برجسته ترین آثار باقی مانده از هخامنشیان چیست؟

الف) جام سفالین شوش     ب)گردنبند هلالی           ج)ساغر زرین      د)تخت جمشید

6. کدام گزینه غلط است؟

الف)در دوره اسلامی نقوش انسانی و حیوانی بسط و توسعه زیادی یافت.

ب)در دوران اسلامی نقوش تجریدی و گیاهی بسط و توسعه زیادی یافت.

ج)دوره صفوی دوره اعتلا و تحول هنر در ایران است.

د) در زمان قاجار شاهد کم رنگ شدن اصالت در نقوش سنتی هستیم.

7. اسفنکس ها چه موجوداتی هستند؟

الف)واقعی      ب)افسانه ای              ج)موجوداتی تلفیقی از چند موجود               د)ب و ج صحیح است

8. قدیمی ترین نقوش صخره ای مربوط به غارهای ...............و.............در لرستان است.

9. بشقاب آلب ارستان مربوط به چه دورهای است و چه نقشی دارد؟

الف)دوره قبل از اسلام-نقش هندسی                               ب)دوره اسلامی –نقش بز

ج)دوره پارینه سنگی-نقش هندسی                                 د)دوره هخامنشی- نقش بز بالدار

10)تفاوت سم اسب وآهو در چیست؟

الف)سم اسب گرد وسم آهو شکاف دار است                 ب)سم اسب شکاف دار و سم آهو گرد است

ج)تفاوتی ندارند                                                د)هر دو سم شکاف دار دارند

11. کدام گزینه نقش تعادلی در شکار را برای گربه سانان دارد؟

الف) گوش ها            ب)دم                  ج)سبیل                    د)همه موارد

12.شغال جزء کدام دسته از جانوران است؟

الف) گربه سانان     ب)سگ سانان               ج)حیوانات اهلی            د)ب و ج

13. در طراحی این حیوان دماغ و پوزه کوچک و نوک تیز، چشم ها مورب، گوش ها بزرگ و نوک تیز و پاهای کوتاه را باید در نظر گرفت.

الف)گربه                     ب)یوزپلنگ              ج)روباه                       د)سگ

14. ا‍‍‍‍ژدها و سیمرغ از چه زمانی در آثار سنتی ایران هویدا شد؟

الف)مغول                  ب) قبل از اسلام            ج)بعد از اسلام             د)صفویه

15. کدام گزینه هو معنی اسکیس است؟

الف) اتود                 ب)پیش طرح                  ج)آنالیز                   د)الف و ب

16. سایه پشت سوژه چه نقشی در طرح دارد؟

الف)تمرکز یا عدم تمرکز دید              ب)برجسته نمایی             ج)کمک به تکمیل کادر            د)همه موارد

17. اسکیس در چند مرحله انجام می شود و زمان هر یک چه قدر است؟

الف )یک مرحله 3 دقیقه ای                             ب)2مرحله- اولی 3 و دومی 7 دقیقه  

ج)دو مرحله – اولی 7 و دومی 3 دقیقه              

18. طرح خلاصه شده را به فرم های هندسی یا خطی جهت تسریع و ساده کردن طراحی تبدیل می کنیم ، به چه معنی است؟

الف) پرسپکتیو         ب)قلم گیری                ج)آنالیز                  د) اسکیس

19 . در طراحی یک اثر همیشه طرح را باید از..............به ................طراحی نمود.

الف)کلی به جزئی             ب)جزئی به کلی                  ج)فضای منفی به مثبت          د)همه موارد

20. آنالیز طرح با چه هدفی انجام می گیرد؟

الف) بهتر دیدن           ب)بهتر تجزیه کردن               ج)بهتر طراحی کردن             د) همه موارد

21. قمری و کرکس هر کدام جزو کدام گروه از پرندگان هستند؟

الف)شکاری –دانه خوار         ب)دانه خوار –شکاری            ج)اهلی – وحشی          د)وحشی – اهلی

22. توجه به تناسبات اندامی انسانی و حیوانی از چه زمانی به صورت علمی مطرح می شود؟

الف)قرن 15 میلادی             ب)رنسانس                 ج)معاصر                  د)الف و ب صحیح است

23. خط پهن...............خط نازک است.

الف)سبکتر                       ب) هم وزن                 ج)سنگینتر                   د)نامنظم تر

24. سایه ای که بر خود موضوع یا مدل دیده می شود................نام دارد.

الف)سایه خودی               ب)سایه افتان            

25. نشان دادن نوع جنسیت و تار و پود و پوشش هر سو‍ژه ای را .................گویند.

الف) کادر                ب)ترکیب بندی               ج)قلم گیری                     د)بافت

26. هر کدام از موضوعات زیر با چه نوع کادری نشان داده می شود؟

گل آرایی – تذهیب

الف)مستطیل – مربع                ب)بیضی – دایره

27. عوامل بصری ایستا، کادر...............می طلبد.

الف)افقی              ب)عمودی              ج)مربع                  د)دایره

28. مرکب کردن و از چند جزء کل جدیدی ساختن را ................می نامند.

الف)کمپوزیسیون         ب)آنالیز                ج)ترکیب بندی             د)الف و ج

29. اصول ترکیب بندی کدام است؟

الف)ریتم                ب)کادر                  ج)تعادل و توازن             د)همه موارد

30. اسپیرال یعنی:

الف)حرکت های مارپیچ            ب)حرکت دورانی              ج)حرکت خطی            د)الف و ب

31. رنگ طلایی و نقره ای از زما ن......................در آثار هنر ایران راه یافت.

الف)مغول                 ب)مانی                     ج)ساسانیان                    د)ب وج

32. هنر ................هنری است که نقش جانوران در تزئین نقوش وارد شده است.

الف)تذهیب                ب)قلم گیری                 ج)تشعیر                   د)فرنگی

 

                                                                                   
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

با احترام و آرزوی توفیق به اطلاع می رساند که منطقه بوستان و گلستان در نظر دارد دوره ضمن خدمت تخصصی نقاشی چهره را در محل هنرستان کاردانش شهید قیدرلو به آدرس، کیلومتر 24 جاده ساوه، بین گلستان و سبزدشت، شهرک الهیه برگزار نماید. شروع دوره در تاریخ پنجشنبه ۲۳/10/89 است.

همکاران محترمی که تمایل به حضور دارند می توانند با کپی حکم و معرفی نامه از مدرسه جهت ثبت نام اقدام نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

با احترام و آرزوی توفیق به اطلاع می رساند که منطقه بوستان و گلستان در نظر دارد دوره ضمن خدمت تخصصی نقاشی چهره را در محل هنرستان کاردانش شهید قیدرلو به آدرس، کیلومتر 24 جاده ساوه، بین گلستان و سبزدشت، شهرک الهیه برگزار نماید. شروع دوره در تاریخ پنجشنبه ۲۳/10/89 است.

همکاران محترمی که تمایل به حضور دارند می توانند با کپی حکم و معرفی نامه از مدرسه جهت ثبت نام اقدام نمایند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

پنداری ما به عادتی کهن (یا بخوانید کهنه) بیشتر شیفتگان کلامیم تا نقش، خاصه کلام رنگین. هم از این روست که سهراب نقاش به دفعات مقهور سهراب شاعر بوده است.

اگرچه شاعرانگی اش را گاهی ساده و دور از جسارت تمام یک هنرمند حاضر در متن جامعه دیده ام، اما نقش های شاعرانه اش را ستایش کرده ام بی شبهه، که بی وقفه نقاشانه بوده است. گویی کلام های گمشده اش را یافته و پرده ـ پرده نگفته هایش را نواخته. شجاع و بی اعتناء به منتقد کسل و بی تحرکی که ناشکیب است و معترض به همه آنچه برایش آشنا نیست. نقاشی هایش چنان آشنا و هم آشنایی زداست که پاک و تازه به انتظار قضاوت، نگاهت می کند. مطمئن و خرسند.

بی اینکه قصد ورود به فلسفه و جهان بینی سهراب ـ که عمدتاً همان سهراب شاعر است ـ داشته باشیم؛ چنان از خاطره های دور و نزدیک مخاطب بهره می برد که انارهای سیاه طرح هایش را به سرخی و تازگی می زند و گلدان هایش گویی هر دم گل می دهد.

نقاشی هایش سرشار از نشانه های کلامی است: درخت، کلاغ، انار، مادر، کاشان، سنگ و... که حاوی تلفیق معانی قدیم و شخصی نقاش است. خلقتی عاریه با مفاهیم افزوده.

گاهی در وسوسه های تأویل پذیری، مربع های سادة نقاشی هایش به همان بی تابی بند رخت های شعرش می ماند و گاه گویی نقشش را از تعریف و ترکیب کالیگرافی و حتی خط ژاپنی بر می گزیند و در خلق فرم های رها به امضاء نام خود نظر دارد. و اگر تکنیک های نقاشی را در ظرافت های پرکار اجرایی بدانیم، تابلوهایش از تکنیک های متحیرکننده تهی است. خالی و پرجاذبه. اما اگر تکنیک را پیوند و همخوانی اثر با ذات تفکری آن بدانیم، آثارش سرشار از ابداع و کشف های نو به نوی تکنیکی است.

سهراب استاد خلاصه گویی و سطوح خالی و منفی در طراحی و نقاشی است و از طرفی شواهد بسیاری از انواع انتخاب های هندسی و کمپوزسیون های کلاسیک را می توان در نقاشی هایش نشان داد. تعلیقی از چرایی و بی چرایی در جریانی از خود محوری حس و خرد.

اغلب کودکی است هیجان زده از جعبة تازه رنگ ها که بی هیچ فوت وقت به سراغ بوم و مقوا می رود و بی اعتناء به همة بایدها و نبایدها به خلوت رفته و با تحفه ای خوشایند باز می آید. گاهی چنان ساده، خالص و صمیمانه طرح و نقش می زند که نقاشی اش بی واسطه و بی هیچ رد آشکاری از خود فیزیکی نقاش دیده می شود و گاه همچنان پرده خوان و نقالی دیر کار در میان اثر و چشم، در کنار قاب نقاشی می ایستد.

سهراب و نقاشی هایش آیا به تمام معنا یک رئالیست کم حوصله است؟ یا امپرسیونیست راوی؟ هیجانی است یا مدرن منطق گرا؟ انتزاع است یا یک بازگشت بومی گرا؟ سنت شکنی است یا چشم به رایحه های ظهور پست مدرنیسم نورسیده دارد؟

به این ترتیب انتخاب رویه ای مشخص و ثابت برای تحلیل آثار نقاشی سهراب کار چندان ساده ای نیست. نقاشی های سهراب را تنها می توان با دنیای صاف خود او شناخت.

 

برگرفته از سایت آفتاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان

پنداری ما به عادتی کهن (یا بخوانید کهنه) بیشتر شیفتگان کلامیم تا نقش، خاصه کلام رنگین. هم از این روست که سهراب نقاش به دفعات مقهور سهراب شاعر بوده است.

اگرچه شاعرانگی اش را گاهی ساده و دور از جسارت تمام یک هنرمند حاضر در متن جامعه دیده ام، اما نقش های شاعرانه اش را ستایش کرده ام بی شبهه، که بی وقفه نقاشانه بوده است. گویی کلام های گمشده اش را یافته و پرده ـ پرده نگفته هایش را نواخته. شجاع و بی اعتناء به منتقد کسل و بی تحرکی که ناشکیب است و معترض به همه آنچه برایش آشنا نیست. نقاشی هایش چنان آشنا و هم آشنایی زداست که پاک و تازه به انتظار قضاوت، نگاهت می کند. مطمئن و خرسند.

بی اینکه قصد ورود به فلسفه و جهان بینی سهراب ـ که عمدتاً همان سهراب شاعر است ـ داشته باشیم؛ چنان از خاطره های دور و نزدیک مخاطب بهره می برد که انارهای سیاه طرح هایش را به سرخی و تازگی می زند و گلدان هایش گویی هر دم گل می دهد.

نقاشی هایش سرشار از نشانه های کلامی است: درخت، کلاغ، انار، مادر، کاشان، سنگ و... که حاوی تلفیق معانی قدیم و شخصی نقاش است. خلقتی عاریه با مفاهیم افزوده.

گاهی در وسوسه های تأویل پذیری، مربع های سادة نقاشی هایش به همان بی تابی بند رخت های شعرش می ماند و گاه گویی نقشش را از تعریف و ترکیب کالیگرافی و حتی خط ژاپنی بر می گزیند و در خلق فرم های رها به امضاء نام خود نظر دارد. و اگر تکنیک های نقاشی را در ظرافت های پرکار اجرایی بدانیم، تابلوهایش از تکنیک های متحیرکننده تهی است. خالی و پرجاذبه. اما اگر تکنیک را پیوند و همخوانی اثر با ذات تفکری آن بدانیم، آثارش سرشار از ابداع و کشف های نو به نوی تکنیکی است.

سهراب استاد خلاصه گویی و سطوح خالی و منفی در طراحی و نقاشی است و از طرفی شواهد بسیاری از انواع انتخاب های هندسی و کمپوزسیون های کلاسیک را می توان در نقاشی هایش نشان داد. تعلیقی از چرایی و بی چرایی در جریانی از خود محوری حس و خرد.

اغلب کودکی است هیجان زده از جعبة تازه رنگ ها که بی هیچ فوت وقت به سراغ بوم و مقوا می رود و بی اعتناء به همة بایدها و نبایدها به خلوت رفته و با تحفه ای خوشایند باز می آید. گاهی چنان ساده، خالص و صمیمانه طرح و نقش می زند که نقاشی اش بی واسطه و بی هیچ رد آشکاری از خود فیزیکی نقاش دیده می شود و گاه همچنان پرده خوان و نقالی دیر کار در میان اثر و چشم، در کنار قاب نقاشی می ایستد.

سهراب و نقاشی هایش آیا به تمام معنا یک رئالیست کم حوصله است؟ یا امپرسیونیست راوی؟ هیجانی است یا مدرن منطق گرا؟ انتزاع است یا یک بازگشت بومی گرا؟ سنت شکنی است یا چشم به رایحه های ظهور پست مدرنیسم نورسیده دارد؟

به این ترتیب انتخاب رویه ای مشخص و ثابت برای تحلیل آثار نقاشی سهراب کار چندان ساده ای نیست. نقاشی های سهراب را تنها می توان با دنیای صاف خود او شناخت.

 

برگرفته از سایت آفتاب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ دی ۸۹ ، ۲۰:۳۰
ف . داستان