گروه آموزشی نگارگری شهرستانهای تهران

۷ مطلب در بهمن ۱۳۹۲ ثبت شده است

با خونشهداست که این سرزمین پایدار مانده و جاوید

22 بهمن

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان
گروه نگارگری و چهره سازی اولین جلسه ضمن خدمت تخصصی مبحث رنگ را در تاریخ 17/11/92 برگزار نمود

مدرس این گروه استاد ملیحه محسنی کتب تخصصی زیر را به همکاران معرفی نمودند:

1- رنگ. مسیب استوار.1391.چاپ عصر تابان

2- COLOR HARMONY LAYOUT

3- COLOR INDEX. JIM KRAUSE

4-LIGHT,COLOR,DESING .KIM SLOAN

5- PORTRAIT PAINTING IN WATER COLOR. CHARLES REID

6- MIXING COLOURS. JENNY RODWELL

7- UNDERESTANDING COLOR AN INTRODUCTION FOR DESIGNER. LINDA HOLTZSCHUE

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان
در روز سه شنبه تاریخ 24/9/92 پس از آشنایی با خانم حجتی و پذیرایی پرمحبت ایشان (مدیر اجرایی گروههای آموزشی اداره آموزش و پرورش قرچک) به بازدید از هنرستان کاردانش زنده یاد ناصری رفته و با استقبال گرم خانم چمبری، معاونت فنی مدرسه، مواجه شدیم.

در ابتدا از نمایشگاه آثارهنری دانش آموزان در کارگاه نقاشی بازدید شد و سپس به کارگاه طراحی رفته و آثار طراحی با زغال دانش آموزان نیز بر دیوار کارگاه نصب شده بود.

در انتها به دفتر مدرسه رفته و به بازبینی اوراق امتحانات داخلی، دفاتر ارزشیابی و .... پرداخته شد.

با معرفی وبلاگ گروه و ارائه پیشنهاداتی جهت پیشرفتهای آموزشی بازدید به پایان رسید.

با تشکر فراوان از همکاری دوستان عزیز در کاردانش زنده یاد ناصری



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان
در روز سه شنبه تاریخ 24/9/92 پس از کاردانش زنده یاد ناصری به سمت هنرستان کاردانشاندیشه حرکت کردیم و پس از معرفی به هنرآموزان، به بازدید کارگاه های طراحی و نقاشی رفته و با استقبال دوستانه هنرآموزان مواجه گشتیم. در بازدید از کارگاه ها  آثار هنرجویان گرامی دیده شد. کیفیت آثار، تلاش هنرآموزان و استفاده بهینه از فضا و امکانات موجود، همکاری مدیریت محترم جهت تهیه این امکانات و تلاش هنرجویان را به خوبی به نمایش گذاشته است.

امید است همچنان این تلاش ادامه یافته و در جهت تعالی گام ها استوارتر، برداشته شود. وجود رایانه در کارگاه نقاشی و استفاده هنرآموزان جهت نمایش فیلم های آموزشی و تصاویر مختلف، دانش آموزان را در  یادگیری بهتر رهنمون می نماید.

یکی از خلاقیت های هنرآموزان عزیز،  توصیه استفاده ازکاتالوگ های آرایشی جهت تدریس رنگ در چهره سازی،می باشد که امید است دیگر هنرآموزان نیز از تجارب همکاران استفاده نموده و در راستای آموزش صحیح گامی همگانی برداشته شود.

با تشکر فراوان از تمام همکاران پرتلاش هنرستان کاردانشاندیشه

 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان

راهکارهای پیشنهادی برای کنترل وکاهش افت تحصیلی

     راهکارهای پیشنهادی برای مدیر مدرسه جهت کاهش افت تحصیلی در حیطه ی خانواده 

پیش بینی برنامه آموزشی ویژه ی والدین با استفاده از افراد متخصص شامل :

•        آشنایی با ویژگی های دوران نوجوانی .

•        تصحیح مهارت های ارتبتطی در منزل

•        آموزش شیوه های نظارتی والدین در اجرای برنامه های درسی ارائه شده از طذف مدرسه .

•        آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه والدین .

•        آموزش مهارت های حل مساله.

   راهکارهای پیشنهادی برای مدیر در حیطه یدانش آموزان

—       تشکیل دوره های آموزشی مهارت های تحصیلی ( مدیریت زمان ، روش های مطالعه ، روش های ایجاد انگیزه ، اضطراب امتحان )

—       نظر خواهی از دانش آموزان جهت ارائه راهکارهای پیش گیری ازافت تحصیلی .

—       جلب همکاری دانش آموزان وایجاد شور ونشاط در محیط مدرسه .

—       تامین آرامش روانی دانش آموزان قبل وهنگام برگزاری امتحان .

—       تشکیل کلای های فوق برنامه وجبرانی برای دانش آموزان ضعیف .

—       تشویق دانش آموزانی که پیش رفت تحصیلی داشته اند در حضور والدین ، هم کلاسی ها دبیران .

—       و...

       راه کارهای پیشنهادی برای مدیر مدرسه در حیطه یمعلمان

—       آسیب شناسی مشکلات تحصیلی از دیگاه معلمان ( کلاس به کلاس )

—       دریافت راهکارهای پیشنهاد همکارن ونقد وبررسی آن ها .

—       فعال وهدف مند نمودن گروههای درسی مدرسه در راستای ارائه ی شیوه های نوین تدریس .

—       آشنا نمودن معلمان با شیوه های صحیح ارتباطی در کلاس درس .

—       برگزاری کار گاه های آموزشی فنون تدریس ، کنترل کلاس وشیوه های ارزشیابی در جاسات شورای دبیران .

—       تعامل وهمکاری با معلمان در اجرای برنامه های آموزشی .

—       تشویق وتقدیر از دبیرانی که شرایط پیش رفت دانش آموزان ضعیف را فراهم می کنند .

—        

       راهکارهای پیشنهادی برایمعاون مدرسه

—       آسیب شناسی غیبت ها تاخیرهای متوالی دانش آموزان باهمکاری مشاور مدرسه .

—       برگزاری جلسات گروهی آموزشی و مشاوره ای با همکاری مشاور مدرسه .

—       شناسایی مشکلات خانوادگی دانش آموزان وارجاع به مشاور مدرسه .

—       ایجاد هماهنگی بین دانش آموز ،معلم و والدین در جهت بهبود وضعیت تحصیلی .

—       شرکت در دوره های آموزشی ارتباط موثر وپیش گیری از افت تحصیلی .

—       و...

     راهکار های پیشنهادی بهمعلمان

v     تهیه هدف های کلی ورفتاری هر درس (طرح درس ) وارائه به دانش آموزان قبل از حضور در کلاس و تدریس ، جهت آمادگی دانش آموزان .

v     تشکیل کار گروه علمی کلاسی متشکل از دانش آموزان مستعد و ضعیف ونظارت بر فعالیت آنان .

v     آشنایی با فنون مختلف تدریس .

v     استفاده از اصول روان شناسی و مشاوره قبل از شروع تدریس جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان .

v     استفاده از وسایل کمک آموزشی .

v     نقد و بررسی ودریافت پیشنهادها از دانش آموزان در رابطه با نحوه تدریس .

v     و...

      راهکارهای پیشنهادی بهمشاور

q      آ سیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از طریق نظر خواهی از مدیر ، معاون ، دبیران ، پرونده ی مشاوره ای ، والدین ، اقدام پژوهی وانجام مشاوره های فردی وگروهی .

q     برگزاری کارگاه های تخصصی مهارت های تحصیلی ویژه ی دانش آموزان و معلمان .

q     تعامل با معلمان جهت ارائه ی خدمات مشورتی به آنان .

q     برگزاری جلسات راهنمایی برای والدین و ارائه ی خدمات تخصصی به آنان .

q     انجام مشاوره های فردی و گروهی با دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی وخانوادگی و...

q     ارجاع دانش آموزان دارای مشکلات خاص به مراکز مشاوره افراد ذیصلاح .

q     و...

     عمد‌ه‌ترین د‌لائل افت‌ تحصیلی

—       1- عوامل فرد‌ی: شامل هوش، توجه و د‌قت، انگیزه، هیجانات و آشفتگی‌های عاطفی و نارسائی‌های جسمی.

2- عوامل خانواد‌گی: شامل روابط خانواد‌گی، فقر مالی و اقتصاد‌ی، فقر فرهنگی والد‌ین، فقد‌ان والد‌ین یا والد‌.

3- علل آموزشی مد‌رسه: شامل شیوه تد‌ریس معلم، برنامه د‌رسی مد‌رسه، پیشد‌اوری معلم، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های ناد‌رست معلمان از عملکرد‌ د‌انش‌آموزان، پایین بود‌ن نسبت معلم به د‌انش‌آموزان، کمبود‌ معلم مجرب، آموزش‌د‌ید‌ه و علاقه‌مند‌ به تد‌ریس و تحت پوشش قرار نگرفتن د‌انش‌آموزان واجب‌التعلیم.

—       1-مدرسه مدار(school basic)

الف مدرسه ،کلاس درس

—       -فقدان امکانات لازم و فضای آموزشی مطلوب

—       مدیریت نامناسب مدارس چند نوبته ، کلاسهای پر جمعیت و نسبت بالای تعداد دانش آموز به معلم

—       عدم انطباق سال تحصیلی با واقعیتهای زندگی روزانه در فصول مختلف ، به خصوص در میان جمعیت روستایی

—       عدم پی گیری تاخیر دائمی و یا غیبت متوالی دانش آموز توسط معلم یا مدیر

—       عدم پاسخگویی و احساس مسؤولیت مقامات مدرسه در قبال مشکلات آموزشی دانش آموز

—       فقدان ارتباط و هماهنگی میان مقامات مدرسه و اولیا و عدم مشارکت والدین در امور آموزشی

—       عدم توانایی مدرسه در شناسایی اختلالات یادگیری در میان دانش آموزان و کمک رسانی بموقع

—       فقدان محل مطالعه در مدرسه برای دانش آموزانی که به دلیل پرجمعیت بودن خانواده قادر به درس خواندن در منزل نمی باشند.

—       عدم ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی برای دانش آموزانی که در شرایط دشوار به سر می برند.

—       
ب)معلم ( روش تدریس)

—       آموزش ناکافی برای معلمان

—       - کمبود معلم

—       - روش تدریس غیر منعطف با تاکید بر حافظه پروری وانضباط

—       - معلم محوری و اجتناب از روش تدریس شاگرد محور با تاکید بر مشارکت دانش آموز در امر یادگیری و حل مساله

—       ج)محتوای آموزشی کتابهای درسی

—       عدم ارتباط میان محتوای آموزشی با زندگی و نیازهای روزمره دانش آموز و خانواده او.

—       محتوای آموزشی فشرده،سنگین ومشکل

—       ارسال پیام ناتوانی از طریق برنامه درسی پنهان به دانش آموز

—       عدم تعادل بین زمان آموزش و زمان تفریح برای دانش آموزان وفقدان فعالیتهای فوق برنامه که محیط مدرسه را به محیطی شادو با نشاط تبدیل سازد.

—       د)ارزشیابی آموزشی

—       تاکید بیش از اندازه بر آزمونها و امتحانات استاندارد و غیر منعطف جهت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

—        فقدان ارزشیابی مرحله ای و تشخیصی از عملکرد معلم و دانش آموز جهت حل به موقع مشکلات آموزشی

—       شکست تحصیلی و تکرار پایه

—       2-خانواده مدار
 (family basic)

الف)عوامل اقتصادی

—       - نیاز به کار اقتصادی کودک در مناطق شهری و روستایی

—       مهاجرت خانواده از روستا به شهر برای جستجوی کار و جابجا شدن کودکان که اغلب منجر به ترک تحصیل آنها می شود.

—       عدم توانایی خانواده درتامین مخارج مستقیم و غیر مستقیم آموزشی ،مانند کتابهای درسی ،لوازم التحریر و ...

—       تخصیص بودجه کمتر به آموزش در میان خانواده های فقیر در مقایسه با بودجه مصرف شده برای تهیه غذا ،مسکن،لباس و بهداشت.

—       ب)عوامل اجتماعی -فرهنگی

—       بی تفاوتی والدین نسبت به آموزشهای رسمی.

—       عدم آگاهی نسبت به ارزش درس خواندن.

—       بی سوادی والدین.

—       فقدان مکان مطالعه و انجام تکالیف شب در منزل ، به دلیل بی تفاوتی والدین یا پر جمعیت بودن خانواده

—       بی سوادی والدین و عدم توانایی آنان برای کمک به دانش آموز در انجام تکالیف شب در منزل.

—       مخالفت والدین در فرستادن دختران به مدارس مختلط ، بخصوص هنگام بلوغ.

—       مخالفت خانواده با طی کردن مسافت طولانی برای رفتن به مدرسه توسط دخترانشان.

—       3-دانش آموز مدار
(student basic)

—       بی علاقگی به مدرسه و خواندن درس

—       عدم انطباق با محیط مدرسه

—       تاخیر یا غیبت متوالی به دلیل کارهای منزل یا بیرون منزل

—       عدم توانایی درک مطالب به دلیل متفاوت بودن زبان آموزش با زبان مادری

—       عدم تمرکز به دلیل خستگی زیاد جسمی یا گرسنگی

—       سوء تغذیه

—       خجالت کشیدن به دلیل تکرار پایه

—       درونی ساختن پیام ناتوانی و شکست که از طریق مدرسه منتقل شده است

—       وحشت از امتحان

      راه‌های کاهش افت‌ تحصیلی

—       الف: برنامه‌های د‌رازمد‌ت یا بنیاد‌ی

—       این برنامه‌ها تد‌ابیر زیربنایی است که یک سیاست کلی را د‌ر نظام آموزشی می‌طلبد‌. برخی از جزییات این روش‌ها عبارتند‌ از:

1- تجد‌ید‌ نظر د‌ر نظام ارزشیابی.

2- کاهش تعد‌اد‌ د‌انش‌آموزان هر کلاس.

3- ارزیابی هوشی د‌انش‌آموزان قبل از د‌بستان.

4- فراهم کرد‌ن امکانات آموزش و پرورش.

—       ب: برنامه‌های کوتاه مد‌ت :

—       جزئیات این برنامه‌ها به شرح زیر است:

1- تهیه به موقع کتاب‌های د‌رسی و فراهم آورد‌ن وسایل کمک آموزشی.

2- همکاری نزد‌یک اولیاء مد‌رسه و والد‌ین.

3- ارزیابی عملکرد‌ معلمان و تشویق معلمان کارآمد‌.

4- تقویت انگیزه‌های د‌رونی د‌انش‌آموزان

—       همچنین تغییر د‌ر نگرش‌های آموزشی معلمان، تغییر د‌ر سبک‌های مد‌یریت مد‌ارس، نوآوری د‌ر روش‌های تد‌ریس، اصلاح فرآیند‌ یاد‌د‌هی- یاد‌گیری و توجه به مشارکت مرد‌می‌ می‌تواند‌ د‌ر کاهش مسائل آموزش و پرورش به ویژه افت‌ تحصیلی مثمر ثمر باشد‌.

—       خسارت‌های ناشی از افت‌ تحصیلی

1-هزینه‌های تحمیل‌شد‌ه به د‌ولت که شامل:

الف: اتلاف هزینه‌های جاری اد‌اره موسسات آموزشی توسط د‌ولت.

ب: اتلاف سرمایه‌گذاری‌های ثابت برای احد‌اث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی.

—       2- هزینه‌های تحمیل‌شد‌ه بر خانواد‌ه


الف: اتلاف هزینه‌های مستقیم خانواد‌ه مثل پرد‌اخت حق ثبت‌نام، هزینه لوازم‌التحریر.

ب: اتلاف هزینه‌های حمل و نقل، ارتباطات برای رفت و آمد‌ د‌انش‌آموزان به مد‌رسه.

—       3- خسارت‌های وارد‌ه به د‌انش‌آموزان شکست خورد‌ه

—       الف: هزینه فرصت از د‌ست رفته بر اثر د‌یرتر راه یافتن به بازار کار.

ب: خسارت‌های د‌یگری که بر فرد‌ وارد‌ می‌شود‌ مثل هزینه واقعی سرخورد‌گی، احساس حقارت و بی‌کفایتی و خود‌پند‌اری منفی.

به نظر می‌رسد‌ که بعد‌ روانی اجتماعی خسارت‌هایی که به د‌انش‌آموز و خانواد‌ه او وارد‌ می‌شود‌، به‌مراتب ضربات روانی جد‌ی ‌تری نسبت به بعد‌ ماد‌ی خانواد‌ه بر فرد‌ تحمیل می کند‌ و متأسفانه جبران زخم‌های شکست تحصیلی به‌کند‌ی انجام می ‌شود‌.

—       
راه کارهای پیشنهادی برای کنترل وکاهش افت تحصیلی

—       حیطه خانواده

1-آشنایی با ویژگیهای دوران نوجوانی

2-تصحیح مهارتهای ارتباطی در منزل

3-آموزش شیوه های نظارتی والدین در اجرای برنامه های درسی

4-آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه والدین

5-آموزش مهارتهای حل مسئله

—       حیطه معلمان

1-آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه معلمان.

2-دریافت راهکارهای پیشنهادی همکاران ونقد وبررسی آنها.

3-فعال وهدفمند کردن گروه های درسی مدرسه درراستای ارائه شیوه های نوین تدریس.

4-آشنا نمود ن معلمان با شیوه های صحیح ارتباطی در کلاس درس

5-برگزاری کارگاههای آموزشی

6-تعامل وهمکاری با سایرمعلمان در اجرای برنامه های آموزشی

—       حیطه دانش آموزان

1-تشکیل دوره های آموزشی مهارت های تحصیلی

2-نظرخواهی از دانش آموزان جهت ارائه راهکارهای پیشگیری از افت تحصیلی

3-جلب همکاری دانش آموزان وایجاد شور ونشاط در محیط مدرسه

تامین آرامش روانی دانش آموزان قبل وهنگام برگزاری امتحان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان

راهکارهای پیشنهادی برای کنترل وکاهش افت تحصیلی

     راهکارهای پیشنهادی برای مدیر مدرسه جهت کاهش افت تحصیلی در حیطه ی خانواده 

پیش بینی برنامه آموزشی ویژه ی والدین با استفاده از افراد متخصص شامل :

•        آشنایی با ویژگی های دوران نوجوانی .

•        تصحیح مهارت های ارتبتطی در منزل

•        آموزش شیوه های نظارتی والدین در اجرای برنامه های درسی ارائه شده از طذف مدرسه .

•        آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه والدین .

•        آموزش مهارت های حل مساله.

   راهکارهای پیشنهادی برای مدیر در حیطه یدانش آموزان

—       تشکیل دوره های آموزشی مهارت های تحصیلی ( مدیریت زمان ، روش های مطالعه ، روش های ایجاد انگیزه ، اضطراب امتحان )

—       نظر خواهی از دانش آموزان جهت ارائه راهکارهای پیش گیری ازافت تحصیلی .

—       جلب همکاری دانش آموزان وایجاد شور ونشاط در محیط مدرسه .

—       تامین آرامش روانی دانش آموزان قبل وهنگام برگزاری امتحان .

—       تشکیل کلای های فوق برنامه وجبرانی برای دانش آموزان ضعیف .

—       تشویق دانش آموزانی که پیش رفت تحصیلی داشته اند در حضور والدین ، هم کلاسی ها دبیران .

—       و...

       راه کارهای پیشنهادی برای مدیر مدرسه در حیطه یمعلمان

—       آسیب شناسی مشکلات تحصیلی از دیگاه معلمان ( کلاس به کلاس )

—       دریافت راهکارهای پیشنهاد همکارن ونقد وبررسی آن ها .

—       فعال وهدف مند نمودن گروههای درسی مدرسه در راستای ارائه ی شیوه های نوین تدریس .

—       آشنا نمودن معلمان با شیوه های صحیح ارتباطی در کلاس درس .

—       برگزاری کار گاه های آموزشی فنون تدریس ، کنترل کلاس وشیوه های ارزشیابی در جاسات شورای دبیران .

—       تعامل وهمکاری با معلمان در اجرای برنامه های آموزشی .

—       تشویق وتقدیر از دبیرانی که شرایط پیش رفت دانش آموزان ضعیف را فراهم می کنند .

—        

       راهکارهای پیشنهادی برایمعاون مدرسه

—       آسیب شناسی غیبت ها تاخیرهای متوالی دانش آموزان باهمکاری مشاور مدرسه .

—       برگزاری جلسات گروهی آموزشی و مشاوره ای با همکاری مشاور مدرسه .

—       شناسایی مشکلات خانوادگی دانش آموزان وارجاع به مشاور مدرسه .

—       ایجاد هماهنگی بین دانش آموز ،معلم و والدین در جهت بهبود وضعیت تحصیلی .

—       شرکت در دوره های آموزشی ارتباط موثر وپیش گیری از افت تحصیلی .

—       و...

     راهکار های پیشنهادی بهمعلمان

v     تهیه هدف های کلی ورفتاری هر درس (طرح درس ) وارائه به دانش آموزان قبل از حضور در کلاس و تدریس ، جهت آمادگی دانش آموزان .

v     تشکیل کار گروه علمی کلاسی متشکل از دانش آموزان مستعد و ضعیف ونظارت بر فعالیت آنان .

v     آشنایی با فنون مختلف تدریس .

v     استفاده از اصول روان شناسی و مشاوره قبل از شروع تدریس جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان .

v     استفاده از وسایل کمک آموزشی .

v     نقد و بررسی ودریافت پیشنهادها از دانش آموزان در رابطه با نحوه تدریس .

v     و...

      راهکارهای پیشنهادی بهمشاور

q      آ سیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از طریق نظر خواهی از مدیر ، معاون ، دبیران ، پرونده ی مشاوره ای ، والدین ، اقدام پژوهی وانجام مشاوره های فردی وگروهی .

q     برگزاری کارگاه های تخصصی مهارت های تحصیلی ویژه ی دانش آموزان و معلمان .

q     تعامل با معلمان جهت ارائه ی خدمات مشورتی به آنان .

q     برگزاری جلسات راهنمایی برای والدین و ارائه ی خدمات تخصصی به آنان .

q     انجام مشاوره های فردی و گروهی با دانش آموزان دارای مشکلات تحصیلی وخانوادگی و...

q     ارجاع دانش آموزان دارای مشکلات خاص به مراکز مشاوره افراد ذیصلاح .

q     و...

     عمد‌ه‌ترین د‌لائل افت‌ تحصیلی

—       1- عوامل فرد‌ی: شامل هوش، توجه و د‌قت، انگیزه، هیجانات و آشفتگی‌های عاطفی و نارسائی‌های جسمی.

2- عوامل خانواد‌گی: شامل روابط خانواد‌گی، فقر مالی و اقتصاد‌ی، فقر فرهنگی والد‌ین، فقد‌ان والد‌ین یا والد‌.

3- علل آموزشی مد‌رسه: شامل شیوه تد‌ریس معلم، برنامه د‌رسی مد‌رسه، پیشد‌اوری معلم، شرایط فیزیکی کلاس، ارزیابی‌های ناد‌رست معلمان از عملکرد‌ د‌انش‌آموزان، پایین بود‌ن نسبت معلم به د‌انش‌آموزان، کمبود‌ معلم مجرب، آموزش‌د‌ید‌ه و علاقه‌مند‌ به تد‌ریس و تحت پوشش قرار نگرفتن د‌انش‌آموزان واجب‌التعلیم.

—       1-مدرسه مدار(school basic)

الف مدرسه ،کلاس درس

—       -فقدان امکانات لازم و فضای آموزشی مطلوب

—       مدیریت نامناسب مدارس چند نوبته ، کلاسهای پر جمعیت و نسبت بالای تعداد دانش آموز به معلم

—       عدم انطباق سال تحصیلی با واقعیتهای زندگی روزانه در فصول مختلف ، به خصوص در میان جمعیت روستایی

—       عدم پی گیری تاخیر دائمی و یا غیبت متوالی دانش آموز توسط معلم یا مدیر

—       عدم پاسخگویی و احساس مسؤولیت مقامات مدرسه در قبال مشکلات آموزشی دانش آموز

—       فقدان ارتباط و هماهنگی میان مقامات مدرسه و اولیا و عدم مشارکت والدین در امور آموزشی

—       عدم توانایی مدرسه در شناسایی اختلالات یادگیری در میان دانش آموزان و کمک رسانی بموقع

—       فقدان محل مطالعه در مدرسه برای دانش آموزانی که به دلیل پرجمعیت بودن خانواده قادر به درس خواندن در منزل نمی باشند.

—       عدم ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی برای دانش آموزانی که در شرایط دشوار به سر می برند.

—       
ب)معلم ( روش تدریس)

—       آموزش ناکافی برای معلمان

—       - کمبود معلم

—       - روش تدریس غیر منعطف با تاکید بر حافظه پروری وانضباط

—       - معلم محوری و اجتناب از روش تدریس شاگرد محور با تاکید بر مشارکت دانش آموز در امر یادگیری و حل مساله

—       ج)محتوای آموزشی کتابهای درسی

—       عدم ارتباط میان محتوای آموزشی با زندگی و نیازهای روزمره دانش آموز و خانواده او.

—       محتوای آموزشی فشرده،سنگین ومشکل

—       ارسال پیام ناتوانی از طریق برنامه درسی پنهان به دانش آموز

—       عدم تعادل بین زمان آموزش و زمان تفریح برای دانش آموزان وفقدان فعالیتهای فوق برنامه که محیط مدرسه را به محیطی شادو با نشاط تبدیل سازد.

—       د)ارزشیابی آموزشی

—       تاکید بیش از اندازه بر آزمونها و امتحانات استاندارد و غیر منعطف جهت ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

—        فقدان ارزشیابی مرحله ای و تشخیصی از عملکرد معلم و دانش آموز جهت حل به موقع مشکلات آموزشی

—       شکست تحصیلی و تکرار پایه

—       2-خانواده مدار
 (family basic)

الف)عوامل اقتصادی

—       - نیاز به کار اقتصادی کودک در مناطق شهری و روستایی

—       مهاجرت خانواده از روستا به شهر برای جستجوی کار و جابجا شدن کودکان که اغلب منجر به ترک تحصیل آنها می شود.

—       عدم توانایی خانواده درتامین مخارج مستقیم و غیر مستقیم آموزشی ،مانند کتابهای درسی ،لوازم التحریر و ...

—       تخصیص بودجه کمتر به آموزش در میان خانواده های فقیر در مقایسه با بودجه مصرف شده برای تهیه غذا ،مسکن،لباس و بهداشت.

—       ب)عوامل اجتماعی -فرهنگی

—       بی تفاوتی والدین نسبت به آموزشهای رسمی.

—       عدم آگاهی نسبت به ارزش درس خواندن.

—       بی سوادی والدین.

—       فقدان مکان مطالعه و انجام تکالیف شب در منزل ، به دلیل بی تفاوتی والدین یا پر جمعیت بودن خانواده

—       بی سوادی والدین و عدم توانایی آنان برای کمک به دانش آموز در انجام تکالیف شب در منزل.

—       مخالفت والدین در فرستادن دختران به مدارس مختلط ، بخصوص هنگام بلوغ.

—       مخالفت خانواده با طی کردن مسافت طولانی برای رفتن به مدرسه توسط دخترانشان.

—       3-دانش آموز مدار
(student basic)

—       بی علاقگی به مدرسه و خواندن درس

—       عدم انطباق با محیط مدرسه

—       تاخیر یا غیبت متوالی به دلیل کارهای منزل یا بیرون منزل

—       عدم توانایی درک مطالب به دلیل متفاوت بودن زبان آموزش با زبان مادری

—       عدم تمرکز به دلیل خستگی زیاد جسمی یا گرسنگی

—       سوء تغذیه

—       خجالت کشیدن به دلیل تکرار پایه

—       درونی ساختن پیام ناتوانی و شکست که از طریق مدرسه منتقل شده است

—       وحشت از امتحان

      راه‌های کاهش افت‌ تحصیلی

—       الف: برنامه‌های د‌رازمد‌ت یا بنیاد‌ی

—       این برنامه‌ها تد‌ابیر زیربنایی است که یک سیاست کلی را د‌ر نظام آموزشی می‌طلبد‌. برخی از جزییات این روش‌ها عبارتند‌ از:

1- تجد‌ید‌ نظر د‌ر نظام ارزشیابی.

2- کاهش تعد‌اد‌ د‌انش‌آموزان هر کلاس.

3- ارزیابی هوشی د‌انش‌آموزان قبل از د‌بستان.

4- فراهم کرد‌ن امکانات آموزش و پرورش.

—       ب: برنامه‌های کوتاه مد‌ت :

—       جزئیات این برنامه‌ها به شرح زیر است:

1- تهیه به موقع کتاب‌های د‌رسی و فراهم آورد‌ن وسایل کمک آموزشی.

2- همکاری نزد‌یک اولیاء مد‌رسه و والد‌ین.

3- ارزیابی عملکرد‌ معلمان و تشویق معلمان کارآمد‌.

4- تقویت انگیزه‌های د‌رونی د‌انش‌آموزان

—       همچنین تغییر د‌ر نگرش‌های آموزشی معلمان، تغییر د‌ر سبک‌های مد‌یریت مد‌ارس، نوآوری د‌ر روش‌های تد‌ریس، اصلاح فرآیند‌ یاد‌د‌هی- یاد‌گیری و توجه به مشارکت مرد‌می‌ می‌تواند‌ د‌ر کاهش مسائل آموزش و پرورش به ویژه افت‌ تحصیلی مثمر ثمر باشد‌.

—       خسارت‌های ناشی از افت‌ تحصیلی

1-هزینه‌های تحمیل‌شد‌ه به د‌ولت که شامل:

الف: اتلاف هزینه‌های جاری اد‌اره موسسات آموزشی توسط د‌ولت.

ب: اتلاف سرمایه‌گذاری‌های ثابت برای احد‌اث و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی.

—       2- هزینه‌های تحمیل‌شد‌ه بر خانواد‌ه


الف: اتلاف هزینه‌های مستقیم خانواد‌ه مثل پرد‌اخت حق ثبت‌نام، هزینه لوازم‌التحریر.

ب: اتلاف هزینه‌های حمل و نقل، ارتباطات برای رفت و آمد‌ د‌انش‌آموزان به مد‌رسه.

—       3- خسارت‌های وارد‌ه به د‌انش‌آموزان شکست خورد‌ه

—       الف: هزینه فرصت از د‌ست رفته بر اثر د‌یرتر راه یافتن به بازار کار.

ب: خسارت‌های د‌یگری که بر فرد‌ وارد‌ می‌شود‌ مثل هزینه واقعی سرخورد‌گی، احساس حقارت و بی‌کفایتی و خود‌پند‌اری منفی.

به نظر می‌رسد‌ که بعد‌ روانی اجتماعی خسارت‌هایی که به د‌انش‌آموز و خانواد‌ه او وارد‌ می‌شود‌، به‌مراتب ضربات روانی جد‌ی ‌تری نسبت به بعد‌ ماد‌ی خانواد‌ه بر فرد‌ تحمیل می کند‌ و متأسفانه جبران زخم‌های شکست تحصیلی به‌کند‌ی انجام می ‌شود‌.

—       
راه کارهای پیشنهادی برای کنترل وکاهش افت تحصیلی

—       حیطه خانواده

1-آشنایی با ویژگیهای دوران نوجوانی

2-تصحیح مهارتهای ارتباطی در منزل

3-آموزش شیوه های نظارتی والدین در اجرای برنامه های درسی

4-آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه والدین

5-آموزش مهارتهای حل مسئله

—       حیطه معلمان

1-آسیب شناسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان از دیدگاه معلمان.

2-دریافت راهکارهای پیشنهادی همکاران ونقد وبررسی آنها.

3-فعال وهدفمند کردن گروه های درسی مدرسه درراستای ارائه شیوه های نوین تدریس.

4-آشنا نمود ن معلمان با شیوه های صحیح ارتباطی در کلاس درس

5-برگزاری کارگاههای آموزشی

6-تعامل وهمکاری با سایرمعلمان در اجرای برنامه های آموزشی

—       حیطه دانش آموزان

1-تشکیل دوره های آموزشی مهارت های تحصیلی

2-نظرخواهی از دانش آموزان جهت ارائه راهکارهای پیشگیری از افت تحصیلی

3-جلب همکاری دانش آموزان وایجاد شور ونشاط در محیط مدرسه

تامین آرامش روانی دانش آموزان قبل وهنگام برگزاری امتحان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۳ بهمن ۹۲ ، ۲۰:۳۱
ف . داستان