نمونه سوالات نگارگری 3
111- هنرمندان ایرانی برای جلب نظر خریداران اروپایی دست به چه اقداماتی زدند؟ الف) استفاده از رنگ های درخشان ب)حجم پردازی ج) کپی و تقلید از آثار گذشتگان د)الف وب |
112- کدام هنرمند به شیوه سوخت و نقاشی روی چرم روی آورد؟ الف) حاج میرزا آقا امامی ب) حسین بهزاد ج) حاج مصور د)هر سه |
113- حسین بهزاد در آثار خود به چه مسائلی توجه کرد الف) نقاشی روی چرم ب) بکارگیری آناتومی واقعی انسان ج) نوآوری در قلمگیری د) استفاده از پرسپکتیو |
114- در بخش صنایع قدیمه مدرسه صنایع مستظرفه چه دروسی تدریس نمی شد؟ الف)نگارگری ب) آینه کاری ج) منبت کاری د) نقشه فرش |
115- ریاست «صنایع قدیمه مدرسه صنایع مستظرفه» به چه کسی واگذار شد ؟ الف) تجویدی ب) طاهرزاده بهزاد ج) حاج مصور د)کمال الملک |
116- اولین استاد نگارگری در «صنایع قدیمه مدرسه صنایع مستظرفه» کیست؟ الف) تجویدی ب) طاهرزاده بهزاد ج) حاج مصور د)کمال الملک |
117- «چوگان» اثر کیست؟ الف) اویسی ب) آشتیانی ج) زنده رودی د ) حسین بهزاد |
118- کدام گزینه از کاربردهای خط در طراحی نیست؟ الف) جدا کردن شکل ها ب) ایجاد سایه روشن ج) ایجاد حجم د) ایجاد حرکت |
119- کدام گزینه نادست است. الف) شکل هایی که در طراحی نقش کمتری دارند با خطوط نازک ترسیم می کنیم. ب) شکل های اصلی را خطوط ضخیم ترسیم می نماییم. ج) برای جدا کردن فضاها از خط استفاده می کنیم. د) هیچکدام. |
120- برای ترسیم گره چینی از چه نوع شیوه ای استفاده می شود. الف) قلمگیری ب)سیمکشی ج) داغک د) دمشو |
121- کدامیک از گزینه های زیر در مورد نقاشی دوره فتحعلیشاه نادرست است؟ الف) اغلب به رنگ روغن یا آبرنگ بر کاغذ است ب) نقاشی های پیکره ها به اندازه طبیعی است ج) موضوعات مدرسان، سلاطین و رقاصه ها است د)نقاشی های آبرنگ به شیوه پرداز اجرا شده است |
122- نقاشی های قاجار اغلب رنگ ............ بر رنگ ................ است الف) جسمی_ طلایی ب) روحی- طلایی ج) روحی- قرمز د) جسمی- قرمز |
123- نقاشی های قاجار در چه مواردی استفادهنمی شد؟ الف) اول کتب دستنویس ب) دستنوشته های شاه ج) تراز نامه ها د) در حاشیه لابلای صفحه ها |
124- در زمان پادشاهی محمد شاه چه تغییراتی در جامعه جهانی بوجود آمده بود؟ الف) فرمانروایی فرانسه بر هنر ب) انقلاب انگلستان ج) مداخله نظامی امریکا و روسیه در امور ایران د)سقوط ناپلئون |
125- پادشاهی قاجار برای پیوستن به جامعه جهانی به چه اقداماتی دست زد؟ الف) اعزام محصل به اروپا ب) بکارگیری نقاشی طبیعتگرا ج) تاسیس دارالفنون د)الف و ج |
126- ایجاد سایه روشن به همراه پرسپکتیو و دورنماسازی ناقص از ویژگی کدامیک از هنرمندان است. الف) صادق تبریزی ب)اسماعیل آشتیانی ج) ابوالقاسم د)الف و ج |
127- شیوه کار «سمیرمی» چیست؟ الف) گل و بوته سازی ب) ایجاد سایه روشن به همراه پرسپکتیو و دورنماسازی ناقص ج) طبیعتگرایی د) ب و ج |
128- کدام یک از هنرمندان زیر در دوره قاجار به شیوه مکتب اصفهان و یا شیراز به گل و بوته سازی می پرداختند؟ الف) ابوالقاسم ب) رضا عباسی ج) علی مذهب د)مهرعلی |
129- اولین مدرسه هنر توسط چه کسی تأسیس شد؟ الف) محمد غفاری ب) ابوالحسن غفاری ج) ابوتراب غفاری د) میرزا موسی |
130- کدام یک از هنرمندان فرنگی کار نیستند؟ الف) محمد غفاری ب) ابوالحسن غفاری ج) عبدالمطلب د) میرزا موسی |
131- کمال الملک لقب کدام هنرمند است؟ الف) محمد غفاری ب) ابوالحسن غفاری ج) عبدالمطلب د) میرزا موسی |
132- در اولین نمایشگاه نقاشی ایران چه آثاری به نمایش درآمد؟ الف) تابلوهای نقاشی ایرانی ب) آثار عکاسی و نقاشی اروپایی ج) آثار عکاسی ایرانی د)هر سه |
133- کمال الملک در چه زمانی به اروپا سفر کرد؟ الف) حکومت ناصرالدین شاه ب) حکومت محمد شاه ج) دوره رضا خان د)الف و ب |
134- آثار کدام هنرمندان نظر کمال الملک را به خود جلب کرد؟ الف)روبنس ب) رابراند ج) تیسین د) هرسه |
135- کمال الملک در چه مکانهایی به تقلید از آثار هنرمندان غربی پرداخت؟ الف) در موزه ها ب) نمایشگاه ها ج) آموزشگاه ها د)هنرکده ها |
136- مدرسه صنایع مستظرفه توسط چه کسی ساخته شد و در چه زمانی؟ الف) محمد غفاری – پس از مشروطه ب) ابوالحسن غفاری – پس از مشروطه ج) محمد غفاری – پیش از مشروطه د) ابوالحسن غفاری – پیش از مشروطه |
137- کدام یک از هنرمندان از مجموعه هنرمندان طبیعتگرا نیستند؟ الف) حیدریان ب) آشتیانی ج) اویسی د) هرسه از هنرمندان طبیعتگرا هستند. |
138- ضیاءپور جز کدام دسته از هنرمندان است؟ الف) طبیعتگرایی ب) تلفیق هنر سنتی و مدرن ج) نگارگری د) شیوه سنتی |
139- کدام هنرمند به تلفیق هنر سنتی و مدرن دست زد؟ الف) حیدریان ب) آشتیانی ج) زنده رودی د ) حسین بهزاد |
140- شیخ صنعان و دختر ترسا اثر کیست؟ الف) مصورالملکی ب) ابوالحسن غفاری ج) عبدالمطلب د) میرزا موسی |
141- .................. خطوطی هستند که شروع آنها ضخیم و پایان آن تیز است. الف) خطوط تند ب) خطوط کند ج) خطوط یکنواخت د) خطوط ترکیبی |
142- کم شدن فاصله نوک قلمو از بوم و تبدیل آن از حالت ایستا به شبه خوابیده ایجاد ......................... می کند الف) خطوط تند ب) خطوط کند ج) خطوط یکنواخت د) خطوط ترکیبی |
143- برای قلمگیری شکل های حجم دار از کدام خطوط استفاده می کنیم؟ الف) خطوط تند ب) خطوط کند ج) خطوط ترکیبی د) خطوط یکنواخت |
144- در طراحی طبیعت مانند سنگ و درخت از چه شیوه ای استفاده می کنیم؟ الف) قلمگیری ب)سیمکشی ج) داغک د) دمشو |
145- کدام از خصوصیات یک قلموی خوب برای نگارگری نیست؟ الف) نوک تیز ب) جذب آب پایین ج) سبکی د)انعطاف پذیری |
146- تفاوت آهو و اسب در چیست؟ الف) زاویه پاها ب) سم آن دو ج) شکل استخوان ها د) هر دو |
147- شکل بدن پرندگان شبیه به چیست؟ الف) مثلث ب) بیضی ج)تخم مرغ د) بته جقه |
148- در نگارگری برای نشان دادن جریان آب از چه نوع خطوطی استفاده می شود؟ الف) خطوط تند ب) خطوط کند ج) سیم کشی د) داغک |
149- در طراحی انسان در ........ بیشتر از تقسیمات فیزیکی طبیعی بهره گرفته اند الف) دوره معاصر ب) مکتب شیراز ج)مکتب هرات د) الف و ب |
150- زاویه حرکت زانو در دست اسب روبه ............... و زاویه حرکت آن رو به .............. است. الف) جلو- جلو ب)جلو- عقب ج) عقب- جلو د) عقب - عقب |
151- برای طراحی چهارپایان از کدام شکل کمک می گیریم؟ الف) شکل های هندسی ب) بیضی ج)تخم مرغ د) دایره |
152- هسته مرکزی ابر به چه شکلی دیده می شود؟ الف) پیچیک دار ب) کنگره در دایره ج) کنگره در بیضی د)هر سه |
153- کدام جزء ابر مانند شراره آتش پرتاب در هوا دیده می شود؟ الف) کنگره ابر ب) پیچک برگشته ابر ج) دنباله ابر د)الف و ب |
154- طراحی کوه با چه چیز آغاز می شود؟ الف)سنگ و سنگریزه ب) صخره ج) دامنه د) الف و ب |
155- کدام یک از گیاهان زیر پهن برگ هستند ؟ الف) زنبق ب) لاله ج) شمعدانی د)هرسه |
156- برگ و بوته های را در طراحی ............... به راحتی با تک حرکت های قلمو می توان کشید. الف) تذهیب ب) تشعیر ج) قلمگیری د) هرسه |
157- در طراحی ................ قلمو را به صورت خوابیده به جلو حرکت می دهیم و از روی بوم برمی داریم. الف) پهن برگ ها ب) برگ های کشیده ج) بوته ها د) هرسه. |
158- طراحی ................. شبیه ساخت و ساز سنگ و صخره است. الف) گل و بوته ب) درختان ج) چشمه د) الف وب |
159- کدام درختان در نگارگری ایرانی دیده نمی شود؟ الف) بیدمجنون ب) تبریزی ج) شکوفه گیلاس د ) چنار |
160- آب در هنر ایرانی نشان چیست؟ الف) آرامش ب) نور و روشنایی ج) پاکی د) هرسه |
161- آب در نگارگری ایران بیشتر با چه رنگ دیده می شود؟ الف) آبی ب) طلایی ج)نقره ای د) هرسه |
162- شکل های پولک ماهی در طراحی چه عناصری دیده می شود؟ الف) جویبار ب) تنه درخت ج) سنگ و صخره د)هر سه |
163- جویبار با چه نوع خطوطی طراحی می شود؟ الف) خطوط تند ب) خطوط کند ج) خطوط ترکیبی د) خطوط یکنواخت |
164- برای طراحی پرنده چه مراحلی طی می شود؟ الف)اول سر و بعد بدن تخم مرغ شکل ب) اول بدن تخم مرغ شکل و بعد سر ج) اول بدن تخم مرغ شکل و بعد گردن و بعد سر د) اول سر و بعد گردن و سپس بدن تخم مرغ شکل |
165- بیشتر تفاوت در پرندگان در چه جاهایی دیده میشود ؟ الف) تزئینات سر ب) شکل منقار ج) شکل چشم د)هرسه |
166- چنگال پرندگان به چه شکلی دیده می شود؟ الف) سه چنگال در جلو یکی در عقب ب) سه چنگال در جلو و دوتا در عقب ج) دو چنگال در جلو دو چگال در عقب د) الف و ج |
167- برای طراحی بدن اسب از چه استفاده می کنیم؟ الف) یک دایره کوچک و یک دایره بزرگ ب) دو دایره مساوی ج) ترکیب دو دایره و مثلث د) الف و ج |
168- طراحی ................. شبیه به اسب است. الف) آهو ب) خرگوش ج) شتر د) الف وج |
169- برای طراحی انسان از کدام شیوه استفاده نمی شود؟ الف) ساده کردن به شکل های هندسی ب) طراحی اسکلت ج) طراحی سایه ای از حالات بدن د ) همه صحیح است |
170- در کدام روش طراحی انسان از پنبه و زغال استفاده می نماییم؟ الف) ساده کردن به شکل های هندسی ب) طراحی اسکلت ج) طراحی سایه ای از حالات بدن د) هرسه |