1- نقاشی میتواند نزدیکترین پیوند را میان ............... و ..................... برقرار سازد. الف) جلوههای زیبای طبیعت ب) پیوند میان تفکر و احساس ج) علم و عمل د)انسان و خدا |
2- کدام از ویژگیهای هنر غرب است؟ الف) توجه به طبیعت ب) کوچک شمردن انسان ج) توجه به کردار انسان د)مورد الف و ب |
3- نیت هنرمند ایرانی از نقاشی چیست؟ الف) رسیدن به واقعگرایی ب) رسیدن به جهان آرمانی ج) پرداختن به خیال پردازی د) ب و ج |
4- هنرمند ایرانی در آثارش برای نمایش فضا از چه استفاده میکند؟ الف)خطوط همگرا ب)خطوط واگرا ج)خطوط موازی د) خطوط مستقیم |
5- کدام از ویژگی نگارگری ایرانینیست؟ الف) استفاده از قلمگیری ب) به کارگیری فضای نورانی ج) رنگهای تخت د) پرسپکتیو |
6- آثار بدست آمده از ............. با رنگهای اخرایی، گل ماشی و سیاه منقوش شده است. الف) تپه ملیان ب) غارهای لرستان ج) چغازنبیل د) آپادانای شوش |
7- کاشیهای الوان در کدام دوره رواج یافت؟ الف) هخامنشی ب) اشکانی ج) ساسانی د)مکتب تبریز |
8- غالب رنگهای بدست آمده از دوره هخامنشی کدام است؟ الف)آبی، زرد سفید ب) فیروزه ای ، کبود، زرد ج) آبی، قرمز، سفید د) اخرایی، گل ماشی، سیاه |
9- نقاشیهای به جای مانده در کوه خواجه متعلق به کدام دوره است؟ الف) هخامنشی ب) اشکانی ج) ساسانی د) لرستان |
10- کوه خواجه در کجا واقع شده است؟ الف) فارس ب) لرستان ج) شوش د)سیستان |
11- نقاش در کدام دوره دارای اهمیت شد؟ الف) هخامنشی ب) اشکانی ج) ساسانی د) اسلام |
12- ترجمه از زبان های یونانی و سریانی در کدام دوره اسلامی رواج گرفت؟ الف) عباسی ب) سلجوقی ج) صفوی د)تیموری |
13- چه چیز نشانه آزاد کردن نور و روشنایی است؟ الف) استفاده از طلا و نقره در نقاشی ب) تذهیب ج) نگارگری د)همه موارد |
14- کدام در مورد مانی و مانویان صحیح است؟ الف)در این دوره مصور شدن کتب متداول گشت ب)مانویان بر نقاشی اسلامی بسیار تأثیر گذاشتند ج)پیروان مانی در آثارشان از رنگ های درخشان استفاده می کردند د) الف و ب |
15- چه چیز باعث شد نگارگری ایران دارای ویژگی های تزئینی بسیار شود؟ الف) استفاده از قلمگیری ب) به کارگیری فضای نورانی ج) اعتقاد مانویان در مورد زیبایی د) همه موارد |
16- به اعتقاد مانویان چه چیز قابل پرستش است؟ الف) زیبایی ب) طبیعت ج) نور د) عشق |
17- قلمگیری دوره ساسانی چه ویژگی داشت؟ الف) استفاده از خطوط مشکی ب) بهکارگیری ضخامتهای متفاوت ج) بهکارگیری ضخامتهای یکنواخت د) ب و الف |
18- مانویان چه تأثیری بر نقاشی اسلامی گذاشتند؟ الف) رواج تذهیب ب) بکارگیری طلا و نقره ج) استفاده آبی، قرمز، سفید د) اخرایی، گل ماشی، سیاه |
19- کدام یک از موارد در دوره اولیه اسلامی در نقاشیبه وجود نیامد؟ الف) به کار گیری تذهیب و تشعیر در نقاشی ب) تأثیر و آمیخته شدن فرهنگ های مختلف ج) بکارگیری نقوش در کتب مذهبی و قرآن د) الهام از نقاشی چینی |
20- استفاده از قلمگیری مشکی از ویژگی کدام دوره است؟ الف) هخامنشی ب) اشکانی ج) ساسانی د) پیش از ساسانی |
21- «ابرهای مواج کنگره دارته گره دار درختان و دشت های بریده و مقطع» از ویژگی کدام مکتب است؟ الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج) اصفهان د)هرات |
22- نگارگران دوره عباسی به تقلید از کاخهای .................... به نقاشی دیواری پرداختند. الف) رومیان ب) یونانیان ج) ساسانیان د) مسلمانان |
23- چهره سازی در نقاشی دوره اسلامی ابتدا در کجا دیده شده است؟ الف) بر دیوار کاخها ب) بر سرلوحه های مساجد ج) در کتاب آرایی د) ج و الف |
24- نقاشی بر روی کاشی و سفال خاص کدام دوره است؟ الف) عباسی ب) سلجوقی ج) صفوی د)تیموری |
25- موارداستفاده از جداول کتاب آرایی در کدام دوره روایج یافت؟ الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج)شیراز د)بهبهان |
26- کدام فرضیه صحیح است؟ الف) نگارگری ایرانی پس از استیلای مغول شکل گرفت ب) نقاشی دوره سلجوقی متأثر از نقاشی اشکانی است ج) ایران پس از استیلای مغول هم بر نقاشی چینی تأثیر گرفت و هم تأثیر گذاشت د) الف و ج |
27- هرات در حکومت کدام پادشاه به اوج و تعالی رسید؟ الف) شاهرخ ب) بایسنقر ج) امیر تیمور د)بایقرا |
28- تقسیم بندی مکاتب ایران بر چه اساس است؟ الف) مرکزیت حاکمیت سیاسی ب) تجمع ثروت و قدرت ج) تولد هنرمندان بزرگ هر مکتب د) الف و ب |
29- اولین مکتب نقاشی پس از اسلام کدام است؟ الف) بغداد- عباسی ب) تبریز - ایلخانی ج) اصفهان- صفوی د)هرات- تیموری |
30- «پدیدار شدن چین و شکن در لباس ها و به کار گیری سایه روشن » در مکتب تبریز اول، تحت تأثیر چه است؟ الف) هنر چین ب) نقاشی مانوی ج) هنر بیزانس د)هنر سلجوقی |
31- در کدام مکتب، نقاشی بدون کادر و حاشیه در بین فضای نوشته ها قرار می گرفت؟ الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج) اصفهان د)هرات |
32- زمینه نقاشی های به جای مانده از مکتب ............ تربتی است. الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج) اصفهان د)هرات |
33- تفاوت نقاشی ایران در دوره مغول و هنر چین در چیست؟ الف) ترسیم ابرهای منظم شبیه تاج گل ب) نقش مناظر محو در ایران ج) کوه های برنده و تیز در ایران د)همه موارد |
34- در هنر اسلامی آثار کدام مکتب برگرفته از نقاشی ساسانی است؟ الف) عباسی ب) سلجوقی ج) صفوی د)تیموری |
35- کلاه های شبیه به نیم تاج در آثار نقاشی کدام دوره دیده میشود؟ الف) عباسی ب) سلجوقی ج) صفوی د)تیموری |
36- زیباترین کتاب مصور مکتب بغداد چه نام دارد؟ الف) عجایب المخلوقات ب) همای و همایون ج) مقامات حریری د)کلیله و دمنه |
37- تصاویر جمعی و حرکات مختلف انسان و حیوان در کدام کتاب با مهارت نمایانده شده است؟ الف) عجایب المخلوقات ب) همای و همایون ج) مقامات حریری د)کلیله و دمنه |
38- یحیی بن حسن واسطی، هنرمند کدام مکتب است؟ الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج) اصفهان د)هرات |
39- قبایل مغول در چه قرنی کشور ایران را مورد تاخت و تاز قرار دادند؟ الف) پنجم ب) هفتم ج) نهم د)دهم |
40- در دوره مغول (ایلخانان) کدام هنرها رشد کرد؟ الف) نقاشی ب) معماری و تزئینات وابسته ج) پیکره تراشی د)الف و ب |
41- در مکتب ................. حاشیه ها با تذهیب پر می گشت. الف) بخارا ب) تبریز (مغول) ج)شیراز د)بهبهان |
42- در دوره ............. ایرانیان کاغذسازی را از ............ آموختند. الف) عباسی، مغولها ب) سلجوقی، مغولها ج) عباسی، چینیها د) سلجوقی ، چینیها |
43- کدام یک از کتاب های زیر به مکتب بغداد متعلق نیست؟ الف) عجایب المخلوقات ب) همای و همایون ج) مقامات حریری د)کلیله و دمنه |
44- «چهرهسازی با حالتی شبیه نژاد سامی با بینی کشیده و ریش سیاه بلند، با نشاط و سرزندگی» از ویژگیهای کدام مکتب است؟ الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج) اصفهان د)هرات |
45- نقاشی مکتب یوان در چین با کدام دوره در ایران مقارن است؟ الف) عباسی ب) سلجوقی ج) مغول د)تیموری |
46- چرا ایرانیان در دوره مغول زمینه نقاشی را با گل و گیاه پر می کردند؟ الف) برای رسیدن به کمال زیبایی ب) رهایی از تقلید نقاشی چینی ج) طراحی رنگین به جای منو کرم د)همه موارد |
47- خصوصیت نقاشی در دوره جلایریان چیست؟ الف) کوچک شدن تصاویر انسان ب) ترسیم تزئینات ظریف گره چینی در ساختمان ها ج) نفوذ هنر بیگانه در آثار د)الف و ب |
48- ...................... در شیراز حکومت می کردند الف) ایلخانان ب) جلایریان ج) اینجو ها د)قراقویونلوها |
49- ویژگی مکتب شیراز چیست؟ الف) استفاده از صحنه های پر جمعیت تر ب) نقاشی بر روی رنگ زمینه تربتی ج) تأثیرپذیری از هنر بیزانس د)مقابله با هنر قوم بیگانه |
50- سفال لعابدار بدست آمده از دوره سلجوقی چه ویژگی دارد؟ الف) به سفال مینایی مشهور است ب) در آن از قلمگیری استفاده نشده است ج) عناصر نقاشی ساسانی در آن دیده می شود د) همه |
51- در مکتب ........... برای اولین بار انسان موضوع اصلی نگارگری شد. الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج)شیراز د) بهبهان |
52- کدام رنگ ها در مکتب شیراز مورد استفاده بیشتر قرار گرفت؟ الف) گل ماشی و اخرایی ب) زرد و فیروزه ای ج) گلگون مایل به بنفش و لاجوردی د)هر سه |
53- در مکتب .................... هنرمند سعی کرده است که تنها از مناظر طبیعی مانند کوه، درخت، آسمان، گل و گیاه و جویباری که از وسط آن می گذرد استفاده کند و به تمام اثر حالتی انتزاعی بخشد. (75/0) الف) مکتب بخارا ب) مکتب بهبهان ج) مکتب شیراز د)مکتب هرات |
54- همای و همایون اثر کدام نقاش است؟ الف)محمود مذهب ب) عبدالصمد ج) جنید د) بهزاد |
55- امیر تیمور کدام شهر را مقر حکومت خود قرار داد؟ الف) سمرقند ب) بغداد ج) هرات د)شیراز |
56- آثار بدست آمده از ................ کاملا متأثر از هنر چین است حتی در اجرا. الف) سمرقند ب) بغداد ج) تبریز دوره اول د)شیراز |
57- در .................. آثار نقاشی دیواری نیز به جر کتاب آرایی باقی مانده است. الف) سمرقند ب) بغداد ج) تبریز دوره اول د)الف و ب |
58- «انسانهایی با موهای مشکی بلند و معمولاً بافته شده» ویژگی عمده کدام دوره است؟ الف) عباسی ب) سلجوقی ج) صفوی د)تیموری |
59- کمال الدین بهزاد استاد کدام مکتب است؟ الف) سمرقند ب) بغداد ج) هرات د)شیراز |
60- نفوذ نقاشی بیزانس در کدام مکتب دیده می شود؟ الف) بغداد ب) تبریز (مغول) ج) اصفهان د)هرات |